امروز سه شنبه  20 آذر 1397
تعداد بازدید : 284 - تاریخ خبر : 1397/08/28 - 14:23
همایون اسعدیان در گفت‌وگو با جام‌جم گفت:
کارگردان‌های شاخص مشکلی برای کار در تلویزیون ندارند

همایون اسعدیان در زمره نام‌های قابل توجه سینما در طول این سال‌هاست. کارگردانی که آثاری چون «طلا و مس»، «بوسیدن روی ماه» و «یک روز بخصوص» را در سینما کارگردانی کرده و فیلم‌هایش چه در جشنواره‌های داخلی کشور چون جشنواره فیلم فجر و چه در جشنواره‌های هنری و سینمایی دیگر کشورها، حضوری موفق و تشویق شده داشته‌اند. این کارگردان در تلویزیون هم مجموعه‌هایی همچون «اگه بابام زنده بود»، «بچه‌های خیابان» و «راه بی‌پایان» را کارگردانی است. مجموعه‌هایی که پربیننده هم بوده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ وقتی به کارنامه اسعدیان نگاه می‌اندازیم و آثار مختلفش را –چه سینمایی و چه تلویزیونی- با هم مقایسه می‌کنیم، بی‌راه نیست اگر این‌طور نتیجه‌گیری کنیم که اسعدیان فیلم‌سازی اجتماعی است و همواره با نگاهی اجتماعی به موضوعات روز جامعه، به سراغ ساخت آثار خود می‌رود. موضوعی که یک بار چون راه بی‌پایان، در قالب قصه‌ای عاشقانه و جوان‌پسند به پیش می‌رود و به نگاه اجتماعی‌اش گره می‌خورد، یک بار از دغدغه فرار از خانه و بدسرپرستی و بی‌سرپرستی در بچه‌های خیابان می‌گوید و یا در سینما موضوعاتی چون قاچاق اعضای بدن و یا شکاف‌های مذهبی جامعه را برای روایت انتخاب می‌کند. با این حال نگاهی که اسعدیان به مقوله اجتماع و آسیب‌های آن دارد، هیچ‌گاه یک‌طرفه و مستقیم و یا سیاه‌نمایانه نیست و او داستان‌هایش را در بستر روایت شخصیت‌های آثارش به پیش می‌برد.

این کارگردان اخیرأ فیلم‌برداری مجموعه تلویزیونی جدید خود با نام «لحظه گرگ‌ومیش» را به پایان رسانده و این روزها در مرحله تدوین و صداگذاری آن است. مجموعه‌ای با داستانی خانوادگی اما در بستری اجتماعی که در طول زمان جلو آمده و دهه‌های مختلف تاریخ معاصر را پشت سر می‌گذارد. به بهانه ساخت این مجموعه در ظهر یکی از بارانی‌ترین روزهای پاییزی تهران، مهمان استودیو بهمن که محل کار و فعالیت اوست شدیم و از دنیای فیلم‌سازی این کارگردان و جزئیات مجموعه تلویزیونی تازه‌اش پرسیدیم.

 

بهانه مصاحبه‌مان، ساخت مجموعه تازه‌تان (لحظه گرگ‌ومیش) است و طبیعی است که سوالات را از این مجموعه آغاز کنیم. چه شد که تصمیم به ساخت این مجموعه تلویزیونی گرفتید و قرار است چه رویکرد و نگاهی را در آن دنبال کنید؟

فکر می‌کنم حوالی سال 91 بود که فیلمنامه وارد سیما فیلم شد. در آن دوران من از اعضای شورای بررسی طرح و فیلمنامه سیما فیلم بودم که طرح اولیه فیلمنامه سوگند به نویسندگی مونا انوری‌زاده و تهیه‌کنندگی آقای طاهری مطرح و مثبت ارزیابی شد. نکاتی گفتیم و قرار شد خانم انوری‌زاده طرح را در 50 قسمت به نگارش دربیاورد. بعد از مدتی آقای تخشید مدیر وقت سیما فیلم به من گفت تو جزو مدافعین این طرح بوده‌ای؛ پس خواهش می‌کنیم تو مشاور فیلمنامه باشی. باز بعد از مدتی آقای تخشید گفت دوست داری این سریال را خودت بسازی؟ گفتم اگر فیلمنامه‌ای باشد که بپسندم و با ذائقه‌ام جور دربیاید، حتما این کار را می‌کنم. در واقع ذره‌ذره با پروژه جلو آمدم و باید این را هم بگویم که اگر با تجربه کنونی‌ام به گذشته برمی‌گشتم، طرح را از همان اول رد می‌کردم!

چرا؟!

برای این‌که ساخته نشود و من هم به این‌همه دردسر نیفتم. باید از همان ابتدا نه می‌گفتم و خودم را راحت می‌کردم! (خنده)

مجموعه با نام اولیه سوگند، از اواخر سال 95 وارد پیش‌تولید شد و البته پیش‌تولید مفصلی را هم طی کرد. دلیل این مکث طولانی در آن مقطع چه بود؟

مجموعه ما که در ادامه لحظه گرگ‌ومیش لقب گرفت، برخلاف چیزی که تصور می‌شود، مجموعه‌ای تاریخی نیست؛ بلکه از سال 1363 شروع می‌شود و تا سال‌های 86، 87 ادامه پیدا می‌کند. به تعبیری تاریخی محسوب می‌شود، بله؛ ولی با تصوری هم که ما از سریال های تاریخی در ذهن داریم، یکی نیست. دلیلی که گفتم اگر تجربه الان را داشتم طرح را رد می‌کردم هم همین است. وقتی داستان‌های ما در فضاهای مربوط به قاجار و پهلوی روایت می‌شوند، همیشه خیلی راحت به سراغ شهرک غزالی می‌رویم و از دکورهایی که زنده‌یاد حاتمی بنا کرده استفاده می‌کنیم. اما وقتی می‌خواهیم به فضای سال‌های بعد از انقلاب بپردازیم، می‌بینیم که گرچه تهران در ظاهر خیلی تغییری نکرده، اما هیچ شباهتی به دهه شصت ندارد و عملأ مجموعه‌سازی در فضای تهران آن سال‌ها، کار فوق‌العاده سختی است. در هیچ کوچه و هیچ خیابان تهران نمی‌شود رفت و فضای تهران آن دوران را به راحتی بازسازی کرد. این کار هم هزینه‌بر است، هم وقت‌بر. حدود 24، 25 قسمت مجموعه ما در فضای دهه شصت می‌گذشت و این قضیه برایمان دردسرساز بود.

اصلأ خلاصه داستان لحظه گرگ‌ومیش چیست؟ این مجموعه چه داستانی را بیان می‌کند؟

داستان ما، قصه دختر یک خانواده است که از روز قبولی او در کنکور تا بیست سال بعد، زندگی‌اش را دنبال می‌کنیم و می‌بینیم. تلاش کردیم به بهانه یک داستان به ظاهر خانوادگی، بخشی از شرایط اجتماعی‌مان چون جنگ و پذیرش قطعنامه، دوران سازندگی و ... را هم روایت کنیم و جلو بیاییم. در واقع خط اصلی داستان ما کاملا خانوادگی است، اما در بستری اجتماعی روایت می‌شود و جدای از جامعه نیست.

و این قصه به زمان حال و سال 1397 کشیده نمی‌شود؟

نه، قصه در سال 87 تمام می‌شود.

اما سال 87 که مقطع خاصی در تاریخ کشورمان نیست؛ پس دلیل انتخابش چه بود؟

زمانی که دوستان در سال 91 نگارش قصه را آغاز کردند، قصه تا زمان حال می‌آمد؛ اما در ساخت مجموعه فاصله افتاد و بعد دیدیم که کشاندن قصه تا سال 97 برایمان تبعاتی دارد. اجازه دهید ابعاد این تبعات را برایتان بگویم. همان‌طور که گفتم، قصه با یک دختر 18 ساله شروع می‌شود و طبق پیش‌بینی‌هایی که کرده بودند، او در سال 90 حدودأ پنجاه ساله می‌شد. حالا اگر قرار می‌شد به سال 97 بیاییم، باید او را شصت ساله ترسیم می‌کردیم. نمی‌شد قصه را بی‌هدف کش بدهیم. توضیح‌های قصه در سن پنجاه سالگی او معنا دارند؛ نه شصت سالگی. به همین دلیل مجبور شدیم علی‌رغم میلمان قصه را در همان سالی که به پایان می‌رسید، یعنی سال 89 تمام کنیم.

و به نظرتان مخاطبان این مجموعه کدوم گروه خواهند بود؛ بینندگانی که خود در آن دهه‌ها زندگی کرده‌اند و با آن خاطره دارند، یا مخاطبان جوانی که از آن دوران صرفا خاطره‌ای شنیده‌اند؟

خودمان را اسیر این تقسیم‌بندی نکردیم. قصه ما با یک داستان عاشقانه آغاز می‌شود و بستر اجتماعی، لایه‌های بعدی آن است. هر دو گروه می‌توانند با مجموعه ارتباط برقرار کرده و داستانش را دنبال کنند.

گفتید که از ابتدای مراحل نگارش مجموعه، در جریان کار بودید. چه عاملی خودتان را برای قبول پیشنهاد کارگردانی اثر ترغیب کرد؟

همان‌طور که گفتم، این مجموعه یک داستان خانوادگی را در بستری اجتماعی به تصویر می‌کشد. هیچ‌کدام از ما حواسمان به جامعه‌مان نیست. شماها جوان هستید و یادتان نیست و ما هم که سنی ازمان گذشته است، فراموش کرده‌ایم. فکر می‌کنیم زندگی و شرایطمان از ابتدا همین بوده؛ اصلا این‌طور نیست. تهران روز به روز تغییر کرده و زندگی آدم‌ها را تغییر داده است. وقتی می‌خواستیم این سریال را بسازیم و برخی نکات تاریخی را بررسی می‌کردیم، برای خودمان جالب بود. آن زمان دفترچه‌ای بود که با آن به ما سیگار و قند و پنیر می‌دادند و بدون آن نمی‌شد زندگی کرد، اما حالا یادمان رفته است. دیدن این بستر اجتماعی برایم جذاب بود. در این مقطع دهه شصت تاکنون، تحولات زیادی صورت گرفته و رنگ‌آمیزی آدم‌ها هم تغییر پیدا کرده است. خیلی‌ها تغییر کردند، بعضی‌ها درجا زدند و همه این تغییرات برایم جذاب بود. با این وجود رویکرد قصه، همان داستان خانوادگی است.

وقتی فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی‌تان را مرور می‌کنم، می‌بینم که همیشه نگاه اجتماعی پررنگی داشته‌اید و هربار بر اساس دغدغه‌ای به سراغ ساخت آثار می‌روید. چقدر خودتان را فیلم‌ساز اجتماعی می‌دانید و به تغییرات و تحولات جامعه‌تان دقت می‌کنید؟

من نمی‌توانم بگویم که یک فیلم‌ساز اجتماعی هستم؛ این را باید شما بگویید. فقط می‌دانم که روی هوا و یا در خلاء فیلم و سریال نمی‌سازم. سریال راه بی‌پایان شرایط اجتماعی خاصی را روایت می‌کند؛ اما قصه‌اش عاشقانه است. لحظه گرگ‌ومیش هم همین‌طور است؛ ما با داستانی عاشقانه شروع می‌کنیم، اما این عاشقانگی در بستر اجتماعی خودش معنا دارد. دوست ندارم به طور مستقیم به مسائل اجتماعی بپردازم، اما دلم می‌خواهد به بهانه شخصیت‌هایم شرایط اجتماعی‌شان را هم به تصویر بکشم که اگر فردا کسی آمد و کارم را دید، بگوید: عه، آن مقطع این‌طور بود و آدم‌هایش این دغدغه‌ها را داشتند. کارگردانی در خلاء، حداقل برای من یکی جذابیت ندارد. به مدیران تلویزیون هم گفته‌ام؛ من اگر فکر کنم که با ساخت یک سریال نمی‌توانم در بیان مسائل قدمی به جلو بردارم، اساسا دلیلی نمی‌بینم که آن مجموعه را بسازم.

مسئله دیگر انتخاب بازیگران است. مجموعه‌های تلویزیونی شما اصولأ خیلی ستاره‌محور نبوده‌اند و هر بار به سراغ معرفی چهره‌های تازه‌تر رفته‌اید. این قضیه در لحظه گرگ‌ومیش هم دیده می‌شود. دلیلتان برای استفاده نکردن از چهره‌ها چه بود؟

دلیل دیگر طول کشیدن پیش‌تولید ما، همین انتخاب بازیگران بود. شخصیت‌های قصه ما در ابتدا 18 ساله هستند و ما این تعداد بازیگر حرفه‌ای در این سن نداریم. در نتیجه فراخوان دادیم و حدود 3500 نفر برایمان فیلم فرستادند. 700 نفر را به نوبت به دفتر آوردیم، ازشان فیلم گرفتیم و در نهایت به 30، 40 نفر رسیدیم. از جمع این‌ها به تیم بازیگرانم رسیدم. کار بزرگی بود، ریسک کردم و دل توی دل نداشتم، اما از نتیجه کار راضی‌ام. فاطمه گودرزی، علیرضا کمالی، شهره سلطانی و فرید سجادی حسینی بازیگران شناخته شده کار هستند، اما بازیگران جوانمان عموما جدیدند.

نگران نیستید که همین نبود چهره‌های شناخته شده، باعث شود مخاطبان در قسمت‌های اول کار را سخت دنبال کنند؟

بله؛ ریسک کردیم. ولی اگر موفق شده باشیم، از همان قسمت‌های سوم و چهارم جذب مخاطب خواهیم کرد.

پس به نظر می‌رسد به جذاب بودن داستانتان اطمینان کامل دارید...

ما تلاشمان را کردیم. بیشترین چیزی که خودم در سریال‌های تلویزیونی می‌بینم و اذیتم می‌کند، این است که احساس نمی‌کنم این شخصیت‌ها متعلق به جامعه ما هستند. شخصیت‌ها واقعی نیستند، مثل آدم حرف نمی‌زنند. خانواده‌های ما این‌طوری نیستند. در نتیجه تمام تلاشمان را کردیم که این فضا را بشکنیم و فضای خانواده‌مان واقعی از کار دربیاید؛ طوری که مخاطب متوجه واقعی بودن و شباهت آن با خانواده خودش بشود.

خودتان سریال‌هایی که در این یکی دو سال از تلویزیون پخش شده‌اند را چقدر تماشا کرده‌اید؟

قطعأ دیده‌ام، چرا که حرفه‌ام این است. البته سریال‌ها را کامل نمی‌بینم؛ اما در این حد که فضا و داستانشان را بفهمم، پیگیری می‌کنم.

ارزیابی‌تان از وضعیت فعلی مجموعه‌سازی در تلویزیون چیست؟

ما در مقاطعی قافیه را به شبکه‌های خارجی باختیم. ترکیه در سال‌های اخیر صنعت فیلم و مجموعه‌سازی‌اش را صنعتی کرد، بازیگران خوبی هم در سنین مختلف تحویل داد و مخاطب دارد. در واقع ما از صنعت عقب افتادیم و آن‌ها جلو رفتند. در سال‌های گذشته دوستان سعی کردند با حجم تولیدات بالا و تنوع موضوعی، به عرصه رقابت برگردند. البته این همه ماجرا نیست. باید فضا را باز کنیم و از خط قرمزهای شخصی فاصله بگیریم. مگر سریال‌های ترکی کیفیت دارند؟ فقط عنصر جذابیت دارند و مخاطب را جذب می‌کنند.

در این موج جدید سریال‌سازی سیما، می‌بینیم که کارگردانان سینمایی هم وارد عرصه شده‌اند و این اتفاق خوبی است؛ چرا که برخی از کارگردانان و حتی بازیگرها نسبت به فعالیت در تلویزیون واکنش منفی دارند. اما گمانم این است که رویکرد شما این‌گونه نیست و اتفاقا رسانه تلویزیون را جدی می‌دانید. ترجیحتان فعالیت بیشتر در کدام حوزه است؟

سینما و تلویزیون دو رسانه جدا هستند و بهتر است وارد این مقوله که کدام بهتر است، نشویم. من طبیعتا فیلم‌سازی را خیلی دوست دارم، اما این نفی تلویزیون نیست. در مقطعی اتفاق بدی در تلویزیون رخ داد. موجی از تهیه‌کنندگان آماتور وارد شدند و طبیعتا در کنارشان حجم عظیمی کارگردان آماتور هم آمد. لازمه ساخت یک مجموعه خوب، وجود یک تهیه‌کننده حرفه‌ای و معتبر است که با خودش کارگردان معتبر می‌آورد. وگرنه بعید می‌دانم کارگردانان شاخص سینما با فعالیت در تلویزیون مشکلی داشته باشند. ما زمانی در تلویزیون لطمه خوردیم که شروع به چرتکه انداختن کردیم. گفتیم فلان کارگردان روزی بیست دقیقه ضبط می‌کند. وقتی کیانوش عیاری یا داوود میرباقری به تلویزیون می‌آیند، باید بدانیم که شاید روزی دو دقیقه هم ضبط نکنند، اما نتیجه کارشان عالی خواهد شد.

انتهای پیام/ن

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 

با حکم دکتر میرباقری معاون سیما، دکتر جلال غفاری به سمت مدیر شبکه افق منصوب شد.

کودکان و نوجوانان فوتبال دوستِ سراسر کشور که در رده سنی هشت تا ۱۸ سال قرار دارند، می‌توانند در مسابقه استعدادیابی «فوتبالی‌ها»ی شبکه دو شرکت کنند.

این مسابقه در دو سطح فردی و گروهی برگزار می‌شود، در رده فردی، استعدادهای شرکت کنندگان در بخش‌هایی نظیر توانایی روپایی زدن، سرعت حرکت با توپ، نقطه زنی در دروازه، پرتاب اوت، دروازه بانی و دیگر مهارت ها مورد سنجش قرار می‌گیرد. همچنین در سطح گروهی نیز تیم‌های پنج تا شش نفری توانایی کار با توپ فوتبال و فعالیت گروهی‌شان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فصل اول «فوتبالی‌ها» که قرار است در ایام دهه فجر روانه آنتن شود، به کشف استعدادهای کودکان و نوجوانانی اختصاص دارد که در مرحله اول از میان علاقه‌مندانِ حضور در این مسابقه انتخاب شده‌اند. «فوتبالی‌ها» کاری از گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما به تهیه‌کنندگی حمید اسکویی است .

آثار منتخب سینمای هنگ کنگ در قالب «سینمای ملل» این هفته از شبکه نمایش پخش می شود.

سریال تلویزیونی «مینو» به کارگردانی «امیر پوروزیری» از شنبه ۱۷ آذرماه هر شب روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت.

گفتگوی رییس مجلس با مردم امشب از شبکه یک سیما پخش می شود.

در روز دانشجو و همراهی تلویزیون با دانشجویان، بیننده فیلم‌ تلویزیونی «ربات» باشید.

مجموعه تلویزیونی «بانوی عمارت» امشب به علت همزمانی با لیگ اسپانیا پخش نمی شود .  

پیام صابری، گریمور، بازیگر و همسر زیبا بروفه ساعتی پیش در سن ۴۵ سالگی در اثر ایست قلبی درگذشت.

مستند «سایه نابودی» روایتی از آخرین عملیات های فاطمیون علیه داعش، شنبه 10 آذر از شبکه افق پخش می شود.

این هفته در بخش مرور پرونده کاری بازیگران، فیلم هایی از بهترین بازیگر زن سینمای مدرن"مریل استریپ"، دربخش صحنه گران (مرور آثار) پخش می شوند.

مجموعه تلویزیونی «نجوا» به کارگردانی ابراهیم شیبانی به ایستگاه پایانی خود رسید.

«اقیانوس آرام» با حضور یک مجری آمریکایی روی آنتن شبکه دو می رود.

فیلم سینمایی «تهاجم» به کارگردانی الیور هرشبیگل، امشب ساعت 20:45 برروی آنتن می رود.

نوری مالکی با حضور در برنامه تلویزیونی «بدون مرز» که شنبه 10 آذر ساعت 20 از شبکه دو سیما روانه آنتن می شود؛ به سوالاتی درباره آینده سیاسی عراق، روابط ایران و عراق و مقابله مسلمانان با تحریم‌های آمریکا پاسخ می‌دهد.

با حکم دکتر میرباقری معاون سیما، دکتر مسعود احمدی افزادی به سمت «دبیر و عضو شورای سیاست گذاری پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم» منصوب شد.

 

تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «مرگ خاموش» به کارگردانی احمد معظمی و نویسندگی هومان فاضل و حسین تراب نژاد پس از تهران در ارمنستان انجام می شود.

«شب موسیقی» در ششمین نشست خود، با موضوع «سرعت و تکنیک در موسیقی امروز ایران»، میزبان علیرضا پور امید، کارشناس موسیقی و دکتر علیرضا امینی، آهنگساز، محقق و کارشناس موسیقی بود. این برنامه یک شنبه شب 20 آبان، با اجرای رضا مهدوی روی آنتن رفت.

برنامه شب گذشته «فرمول یک» با اجرای سیدعلی ضیاء به مناسبت سالگرد زلزله کرمانشاه به صورت زنده از سر پل ذهاب روی آنتن رفت و امشب نیز ضیاء میزبان استاندار کرمانشاه خواهد بود.

فیلم های سینمایی «نقطه ضعف»، «یوزپلنگ»، «جای امن»، «تشکیلات»، «تفنگدار»، «آواز در باران»، «چهار بهار»، «نفر هفتم»، «گذر»، «بغض باران» و «زمانی برای ماندن» را از شبکه جهانی جام جم مشاهده فرمایید .

برنامه «زنگ هفت» برنامه های شبکه آموزش سیما را با قالبی شاد معرفی می کند.

 80 درصد از فیلمبرداری فصل سوم «ستایش» به تهیه کنندگی آرمان زرین کوب و کارگردانی سعید سلطانی به پایان رسید.

محمدرضا گلزار از حضور در «برنده باش» و دوران تازه فعالیتش در تلویزیون می‌گوید.

 

کارگردان انیمیشن تلویزیونی«حسنا کوچولو ۲» از روند ساخت این انیمیشن خبر داد.

شبکه پنج سیما، همزمان با شب ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به صورت زنده و مستقیم به پوشش تصویری مراسم بزرگداشت ولادت این حضرت می پردازد.

مهران رجبی به عنوان جدیدترین بازیگر جلوی دوربین علیرضا مسعودی در مجموعه «آخر خط » رفت.

دکتر رضا صحرایی کارشناس زبان فارسی در برنامه روز چهارشنبه «صبح بخیر ایران» درباره آموزش زبان فارسی در خارج از کشور صحبت می کند.

مجموعه تلویزیونی «خاک گرم» به کارگردانی جواد ارشاد سرابی هم اکنون در شهر"بروات" شهرستان بم در حال ضبط سکانس های خانه شهربانو( معصومه آقاجانی) می باشند.

مسابقات کشتی آزاد جام باشگاههای جهان، پنجشنبه 22 و جمعه 23 آذر به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش می شود .

سه قسمت از برنامه «فرمول یک» این هفته از سیستان و بلوچستان روی آنتن می رود و بنا است کلنگ 10 مدرسه شبانه روزی نیز به همت این برنامه به زمین زده شود.

دیدار " بارسلونا -تاتنهام"، سه شنبه  20 آذر از ساعت 23:30 به صورت مستقیم از شبکه سه سیما پخش می شود .

برنامه «این.ج.ا» با حضور تقی آزاد ارمکی و علی ربیعی با موضوع «همزبانی مردم و حکمرانان»روی آنتن رفت.

در برنامه امروز «سیمای خانواده» خانم دکتر"ژینوس آروند"، روانشناس، حضور دارد و درباره ادامه مبحث اختلال سلوک یا رفتار صحبت می کند.

مستند «حدیث سرو» به مناسبت شهادت آیت الله شهید سید عبدالحسین دستعیب پخش می شود.

دکتر شهریار زرشناس امروز در مجله «رو در رو»  از گسترش جنبش ضد سرمایه داری در اروپا می گوید.

ابوالفضل بهرامپور مفسر و کارشناس قرآن در برنامه امروز «آفتاب شرقی» درباره برخی از آیات قرآن صحبت می کند.

سریال عاشقانه «مینو» به کارگردانی امیرمهدی پوروزیری این شب ها از شبکه یک سیما پخش می شود.

مجموعه تلویزیونی «حوزه استحفاظی» به تهیه کنندگی مهران مهام در مرحله پیش تولید قرار گرفت.

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد